Dizertačka

UNIVERZITA KOMENSKÉHO V BRATISLAVE
PEDAGOGICKÁ FAKULTA

PRIENIK KLASICKÝCH A SÚČASNÝCH MALIARSKYCH TECHNÍK VO VÝTVARNEJ PEDAGOGICKEJ PRAXI

2017

PaedDr. Veronika Weberová

 

ABSTRAKT

Weberová, Veronika: Prienik klasických a súčasných maliarskych techník vo výtvarnej pedagogickej praxi. Dizertačná práca, Univerzita Komenského v Bratislave. Pedagogická fakulta, Katedra výtvarnej výchovy. Vedúca dizertačnej práce: Doc. PaedDr. Daniela Valachová, PhD. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2017. s. 112.

Dizertačná práca pojednáva o práci s maliarskymi technikami vo výtvarnej pedagogickej praxi. Sústreďuje sa na prieniky klasických a súčasných maliarskych techník a ich následnou zrozumiteľnou kategorizáciou prispôsobenou jej pedagogickému využitiu. Vo výtvarnom vzdelávaní aplikujeme maliarske techniky do výchovno-vzdelávacieho procesu metódou výtvarno-tvorivej komunikácie. Teoretická časť sa zaoberá členením maliarskych techník, prácou s nimi v školskom prostredí a definovaním procesu výtvarno-tvorivej komunikácie ako metódy výtvarného vzdelávania. Následne objasňujeme adolescenciu a jej neustále predlžovanie cez prizmu symptomatických rysov súčasnosti. Spomenuté teoretické východiská tvoria základ výskumného projektu. Druhá časť práce sa venuje kvalitatívnemu výskumu začleňujúcemu maliarske techniky do pedagogickej praxe prostredníctvom výtvarno-tvorivej komunikácie. Sústredili sme sa na prácu s maliarskymi technikami a zlepšovanie komunikácie medzi učiteľom a žiakmi. V prílohe nájdete nielen výsledné práce z výskumu, ale aj výsledok výskumnej práce v podobe sprievodcu maliarskymi technikami pre školskú prax a tvorbu, ktorý vznikol na základe procesu a výsledkov výskumu ako pomoc pre učiteľskú prax v tejto oblasti.

Kľúčové slová: maliarska technika, adolescent, komunikácia, výtvarno-tvorivá komunikácia, tvorba

 

ABSTRACT

Weberová, Veronika: Penetrating classical and contemporary painting techniques in art teaching practice. Dissertation thesis, Comenius University in Bratislava, Faculty of Education, Department of Art Education. Tutor: Doc. PaedDr. Daniela Valachová, PhD. Bratislava: Comenius University in Bratislava, 2017. 112 p.

PhD thesis deals the work of painting techniques in art education practice. We concentrate on the intrusion of classic and contemporary painting techniques and their simple division into categories corresponding to teaching practice. In the visual learning painting techniques applied to educational processes by artistic-creative communication.
The theoretical part deals with the breakdown of painting techniques, work with them in the school environment and the process of defining artistic-creative methods of communication such as visual learning. Subsequently we clarify adolescence and its constant extension through the prism of symptomatic features of the present. The above theoretical basis has led to this research project.
The second part devoted to qualitative research an inclusive painting techniques in teaching practice through artistic-creative communication. We have focused on work with painting techniques and improving communication between teachers and pupils. In annexes we find the resulting art works from research and the result of research work in the form of the guide painting techniques for school practice and creative production, which was based on the process and research results.

Key words: painting techniques, adolescent, communication, artistic-creative communication, creation

OBSAH
Zoznam obrázkov a tabuliek.....................................................................................................6
ÚVOD ...................................................................................................................................7
Teoretická časť: Teoretické východiská
1. ÚVOD DO TEORETICKEJ ČASTI.............................................................................................9
   1.1 Špecifikovanie témy......................................................................................................10
   1.2 Súčasný stav riešenia problematiky.................................................................................11

2. MALIARSKE TECHNIKY.......................................................................................................14
    2.1 Klasické maliarske techniky a ich podoby v súčasnosti......................................................15
    2.2 Členenie maliarskych techník........................................................................................19
          2.2.1 Čisté maliarske techniky......................................................................................21
   2.3 Práca s maliarskymi technikami v školskom prostredí.......................................................23

3. VÝTVARNO-TVORIVÁ KOMUNIKÁCIA AKO METÓDA VÝTVARNÉHO VZDELÁVANIA.......................25
   3.1 Kontexty výtvarno-tvorivej komunikácie v dejinách umenia...............................................27
   3.2 Výtvarno-tvorivá komunikácia ako prostriedok práce s maliarskymi technikami....................29
   3.3 Komunikačné aspekty umenia........................................................................................30

4. PREDĹŽENIE ADOLESCENCIE CEZ PRIZMU SYMPTOMATICKÝCH RYSOV SÚČASNOSTI.................34
    4.1 Symptomatické rysy súčasnosti.....................................................................................37
    4.2 Adolescent a generácia Petra Pana ako odraz súčasnosti (Adulescencia ako základ inšpirácie pre tvorbu cieľov vo vzdelávaní adolescentov)........................................................................................................42

Empirická časť: Kvalitatívny výskum
5. PREDVÝSKUM...................................................................................................................44

6. VÝSKUM: ZAČLENENIE MALIARSKYCH TECHNÍK DO PEDAGOGICKEJ PRAXE PROSTREDNÍCTVOM VÝTVARNO-TVORIVEJ KOMUNIKÁCIE......................................................................................................................47
   6.1 Výskumný problém.......................................................................................................48
         6.1.1 Výskumné otázky.................................................................................................49
   6.2 Charakteristika cieľov výskumu.......................................................................................49
         6.2.1 Primárny cieľ........................................................................................................50
         6.2.2 Význam výskumu v širších súvislostiach...................................................................50
   6.3 Metodológia výskumu.....................................................................................................50
         6.3.1 Výskumná vzorka a výber respondentov...................................................................54
         6.3.2 Časový harmonogram............................................................................................57
   6.4 Realizácia výskumu........................................................................................................58
   6.5 Analýza výskumu...........................................................................................................62
        6.5.1 Otvorené kódovanie................................................................................................64
                 6.5.1.1 Získané kategórie........................................................................................64
        6.5.2 Axiálne kódovanie a selektívne kódovanie..................................................................65
   6.6 Vyhodnotenie výskumu...................................................................................................69
        6.6.1 Proces výtvarno-tvorivej komunikácie (centrálna kategória)..........................................69
                 6.6.1.1 Proces výtvarno-tvorivej komunikácie v odraze získaných dát............................81
                             6.6.1.1.1 Prípady nezapadajúce do určeného rámca a ich príčiny.......................82
                             6.6.1.2 Faktory podporujúce a obmedzujúce proces V-TK.................................83
                             6.6.1.3 Práca s jednotlivcom a skupinou v procese V-TK...................................84
                             6.6.1.4 Práca s maliarskymi technikami v procese V-TK....................................87
                             6.6.1.5 Osobnosť učiteľa..............................................................................91
         6.6.2 Vzťahové kontexty komunikácie počas tvorby v medziach umeleckého vzdelávania.........92
         6.6.3 Symptomatické rysy súčasnosti sprostredkované prežívaním mladých ľudí.....................93
         6.6.4 Význam a dôsledky výtvarno-tvorivej komunikácie na základe reflexie respondentov.......97
   6.7 Zhodnotenie výskumu.....................................................................................................98
   6.8 Odporúčania pre prax....................................................................................................100

7. ZÁVER..............................................................................................................................102
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE.......................................................................................................104
PRÍLOHY...............................................................................................................................113

Zoznam príloh:
Príloha 1: Zakotvenosť kódov
Príloha 2: Diela z predvýskumu (postup)
Príloha 3: Výtvarné diela z výskumu
Príloha 4: Sprievodca maliarskymi technikami pre školskú prax a tvorbu
Príloha 5: Pozvánka z výstavy Dialóg farby

 

Prihlásenie